Przedmiot: AUDIOSFERA WSPÓŁCZESNA
Muzykologia, rok II studiów licencjackich, semestr 3
Przedmiot ma charakter otwartego projektu, obejmującego różne formy pracy dydaktycznej, badawczej i warsztatowej i stanowić ma wprowadzenie umożliwiające studentom kontynuowanie zainteresowań i badań nad w tej dziedzinie w ramach działalności Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego na Uniwersytecie Wrocławskim.
Metody nauczania: wykład, dyskusja, czynny udział w ćwiczeniach warsztatowych, udział w badaniach terenowych (opracowanie wybranego tematu badawczego), prezentacja wyników badań.
Opracowanie programu: dr Robert Losiak
Prowadzący: dr Robert Losiak
Wymiar godzin: 15 h wykład + 15 h ćwiczenia
Treści programowe:
Wykład: Muzykologiczne i kulturoznawcze aspekty badań nad audiosferą
- Koncepcja ekologii muzycznej R. Murraya Schafera. Działalność grupy badawczej “Projekt Pejzażu Dźwiękowego Świata” (World Soundscape Project)
- Zagrożenia foniczne: hałas, schizofonia, agresja dźwiękowa. Strategie ochrony i rewaloryzacji pejzażu dźwiękowego.
- Cisza we współczesnym pejzażu dźwiękowym. Kulturowe konteksty ciszy.
- Muzyka we współczesnej przestrzeni publicznej. Funkcjonalne konteksty muzyki.
- Historyczne pejzaże dźwiękowe – możliwości badań, próby rekonstrukcji.
- Audiosfera współczesnego miasta: problemy metodologiczne, prezentacja dotychczasowych wyników badań nad audiosferą Wrocławia.
Ćwiczenia: praktyki warsztatowe, działania badawcze i projekty koncepcyjne
- Warsztaty „czyszczenia uszu” – ćwiczenia foniczne
- Audiosfera przestrzeni domowej. Próby opisu i rekonstrukcji
- Badania terenowe: w poszukiwaniu fonicznej tożsamości miasta. Dźwięki charakterystyczne, foniczne odkrycia w przestrzeni miejskiej: miejsca nieznane i zapomniane.
- Badania terenowe: opis, rejestracja i analiza wybranego zjawiska w przestrzeni fonicznej miasta.
- Projektowanie spacerów fonicznych w wybranym mieście/miejscowości.
- Ingerencje dźwiękowe w przestrzeni publicznej: projekty instalacji dźwiękowych, happeningów, akcji, pomysły zmian w środowisku dźwiękowym.